Suzette C. Holten

Billedkunstner Suzette C. Holten (1863-1937)

Maleren Suzette Cathrine Holten, f. Skovgaard voksede op i et kunstnermiljø hos faderen, maleren Peter Skovgaard. Hun blev maler, ligesom sine to brødre, Joakim og Niels, og fik sin uddannelse hos malerne Carl Thomsen, Lauritz Tuxen og Frans Schwartz. Hun arbejdede med maleri, men også med nyskabende keramik, hvor hun eksperimenterede sammen med Thorvald Bindesbøll, Theodor Philipsen og Elise Konstantin-Hansen. Suzette Holten blev samtidig en del af en netværk for kvindelige kunstnere, der kæmpede for retten til uddannelse og ligestilling, sammen med Johanne Krebs o.a.
Suzette Cathrine Holten fik i 1896 opgaven med at komponere gadeplakaten til indsamlingen for en kvindernes bygning. Hun havde været hoveddesigner under Kvindernes Udstilling fra Fortid og Nutid. I den sammenhæng havde hun stået bag dekorationen omkring indgangspartiet til udstillingen, og hertil anvendte hun som motiver den opgående sol og mælkebøtten, udstillingens vartegn.
Den nye gadeplakat gjorde med sin tekst borgerne opmærksom på, at nu kunne man for 25 øre støtte månedligt til fordel for ”Kvindernes Bygning”. Mærkerne til 25 øre er gengivet på plakaten og viser én af Suzette Holtens vignetter, der også blev anvendt på et sølvfingerbøl, som fra Illum solgtes til fordel for bygningen. Fingerbøllet er udover vignetten forsynet med en inskription: ”A. C. Illum, Kvindernes Bygning”. A. C. Illums hustru, Marie Illum, var i en årrække kasserer i Kvindernes Bygnings bestyrelse.
Motivet på henholdsvis fingerbøl og mærke viser to kvinder, der foran den opgående sol knæler ved stablede mursten. Den ene af vignettens kvinder er belæsset med mursten på ryggen. Den anden er i gang med at bygge. En dekorativ frise på mærket med slyngende blomster omkranser motivet, der i sig selv er formet som en bygning, som en mur. Hele plakaten indeholder elementer, som Suzette Holten havde brugt i sine vignetter til ”Kvindernes Udstilling fra Fortid og Nutid”. Stilen betegnes som Jugendstil, eller Art Nouveau, og centralt placeret på billedfladen er mælkebøtteplanten i fuld udfoldelse. Mælkebøtteplanten gik som nævnt igen som samlende figur fra Kvindernes Udstilling, og den blev siden valgt til logo for Kvindernes Bygning.