Karin Birgitte Lund

Billedkunstner Karin Birgitte Lund (1946- )

Grafikeren og tegneren Karin Birgitte Lund (f. 1946) er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi hos professorerne Palle Nielsen og Søren Hjorth Nielsen i årene 1968-73. Hun er medlem af Vrå Udstillingen, og hendes værker kan ses på Fuglsang Kunstmuseum, Vejle Kunstmuseum og Skovgaard Museet samt på Kastrupgaardsamlingen. Hun har modtaget adskillige legater, blandt andet Dronning Ingrids Romerske Fond 1987-1996 og Wilhelm Pachts Kunstnerlegat 1994.
Tegnekunsten har i Karin Birgitte Lund en fornem og kompromisløs repræsentant. Hendes tegninger, som ofte er i meget stort format, kan opleves meget forskelligartet tæt på og langt fra. Fra stor afstand genkendes motiverne; meget tæt på opløses formverdenerne, og man ser nærmest ind i et kosmos af partikler.
Studielokalerne i Kvindernes Bygning har været arbejdsrum for kunstnere med særlige opgaver. Således også Karin Birgitte Lund, der blev udvalgt blandt otte kunstnere til at tegne Danmarks nye seddelserie. Direktøren for Nationalbanken, Torben Nielsen, udtalte i 2007 i en pressemeddelelse om valget: ”Karin Birgitte Lund viser i sit idéoplæg broer som bindeled, ikke alene mellem landsdelene, men også mellem fortid og nutid. Oplægget indeholder fornemme naturalistiske kvaliteter, og hendes fine streg og klassiske udtryk vil gøre sig flot på de kommende pengesedler.” Bedre kan det næsten ikke siges. Og karakteristikken kan anvendes på Karin Birgitte Lunds værk som sådan. Hun udførte arbejdet med tusindkronesedlen i et Emma Gad-lokale i årene 2010-2011.
Karin Birgitte Lund har udført et specielt værk til Kvindernes Bygning. Til forsiden af Kvindernes Bygnings jubilæumsskrift 1986-2011 nytegnede Karin Birgitte Lund det tidlige mælkebøttemotiv. Udgangspunktet for tegningen er med få undtagelser den højre halvdel af Suzette Holtens fuldt udfoldede mælkebøtteplante på gadeplakaten fra 1896. Men de to kunstneres udtryk er vidt forskellige: Suzette Holtens svajende stængler og blade fremtræder kraftigt i deres forenklede og farverige fylde, hvor Karin Birgitte Lunds mælkebøttes blade og stængler er næsten æteriske i rummet, som om de er ved at gå i èt med universet. Den fuldt udfoldede blomst er til gengæld nærværende varm og fuld af farve, og er da også opsøgt af en energisk arbejdende bi.
Motivet er gentaget i meget stort format på en løber, som pryder indgangen til Bygningen.